Frit Autisme-Forum

Mødested for autistisk kultur
Dato og tid er 20 okt 2018 12:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Snakkesalig
Brugeravatar

Geografisk sted: 2830 Virum
Selv om det virker lidt åndssvagt og vil lede aktiviteten væk fra dette forum, så er det dog i forums ånd, at henvise til de aktiviteter, som er rundt omkring.

Jeg har startet en gruppe på Facebook der hedder "Autister i form". Det er formålet at det skal være mødested for autister, som enten dyrker kondi eller som prøver at komme i gang med at gøre mere for at holde sig i gang. Der er også mulighed for at diskutere udstyr og træningsmetoder.

Det var egentlig det der var formålet med dette forum, men da ingen har startet nogle tråde, blev det Facebook der kon først.

Autister i form på Facebook

mvh.
A.

Snakkesalig
Brugeravatar

Her er min løbedagbog, som et eksempel på hvordan det kan gøres.

ALO's løbedagbog
Af Anders Lund Olsen i Autister i form

Træningstyper

LSD=long slow distance
Forvarmning: rask gang i 5 min.
Opvarmning:
1. i 5 minutter... jogge ½ min, gå ½ min. på skift
2. i 5 min... jogge op til puls 130 og gå ned til puls 125. på skift
Jogging:
jogge op til puls 145 og gå ned til puls 140. på skift
Afkøling:
Gå 5 minutter, så musklerne får fjernet evt. mælkesyre, så slipper jeg for ømme muskler dagen efter.
Udstrækning af de stadig varme muskler, er bare en dejlig tradition, som forhåbentlig gør musklerne mere elastiske til næste tur.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Fart= på grænsen af det tempo jeg kan holde over længere tid

3. i 5 min... jogge op til puls 145 og gå ned til puls 140. på skift
4. derfra... løbe med puls mellem 145 og 153=70% af max.
5. gå mindst 5 min.
12.05.13 kl. 19:09
Så kom jeg i gang igen. En meget forsigtig tur.
Forvarmning: rask gang i 5 min.
Opvarmning:
Jogging:
jogge op til puls 145 og gå ned til puls 140. på skift
Afkøling:
Gå 5 minutter, så musklerne får fjernet evt. mælkesyre, så slipper jeg for ømme muskler dagen efter.
Udstrækning af de stadig varme muskler, er bare en dejlig tradition, som forhåbentlig gør musklerne mere elastiske til næste tur.

2,26 km. på 00:19:48. = 6,85 km/t Ikke noget fantastisk, med det er heller ikke formålet. I dag skulle jeg bare signalere til kroppen at "nu går vi i gang igen".
Skader: Nej, men led og sener i mine fødder gjorde ondt, så jeg skal ikke presse for mest på, her i starten.
Målt kondi(urets gæt): 35.
---------------------------------
LSD
16.05.13 kl. 18:06
Samme tur som 12.05.132,28 km. på 19:05. = 7,17 km/t Troede faktisk at jeg var langsommere end sidst, men nej.
Skader: Stadig lidt ømhed efter 10 min, som forsvinder efter 200 m. Ingen ømhed efter turen. Skifter imellem at løbe og gå, så belastningen er ikke så voldsom.Målt kondi(urets gæt): 36. (variation indenfor usikkerheden)
--------------------------------
LSD
23.05.13 Kl. 17:53
Samme tur.
2,30 km. på 18:10 = 7,60 km/t
Har været sløv og træt hele ugen, men var frisk i dag, så jeg tog en tur. Det går stadig fremad og selv om mine baller brokkede sig under opvarmningen, blev jeg mere frisk i løbet af turen. Mine fødder er ikke ømme mere.
Måske er det tid til at lægge nogle hundrede meter på.Uret gættede mit kondital til 40, men det bliver nok lavere næste gang.
-----------------------------------
LSD
29.05.13 Kl. 19:34
Lidt længere tur.
2,84 km. på 22:42 = 7,5 Km/t
Fik endelig taget mig sammen til en tur. Følte mig frisk og løb lidt længere. Højre balle og læg var tunge, mens det andet ben var ok. Fik lige en diskret brok fra senen under venstre fod efter ca. en km., men det forsvandt efter 100 m.
Efter jeg kom hjem, fik jeg lyst til at løbe en tur mere, så jeg har ikke belastet min krop særlig hårdt. :-)Kondital: 38, men turen var lidt længere og jeg "kom til" at spise en håndmad, da jeg kom hjem fra job. Det duer bare ikke, hvis man skal løbe. Der skal være mindst 2 timers pause ellers gør det kondien dårligere.
LSD
01.06.13 kl. 17:36
Samme tur.
2.86 km. på 22:54 = 7,5 km/t
Var frisk fra start, men har ikke bevæget mig ret meget i dag.
Dovenskabs-ømme baller i starten, men ok senere på turen. Fødderne var slet ikke ømme under turen. Mine ben ville gerne løbe hurtigt, men mit hjerte kunne ikke følge med, så jeg blev træt tidligt på turen og kom hele tiden over mine pulsgrænser. især 145-grænsen blev nået alt for hurtigt, så jeg måtte ned i gå-tempo. Jeg var stadig frisk til sidst og satte tempoet op de sidste 50 meter. Som det kan ses blev tiden alligevel dårligere end sidste gang.

Nu skal jeg hvile et par dage og så kan jeg begynde med kortere pauser(2 dage), som giver kondi og muskel-styrke. Hvis jeg mærker ømhed i sener eller led, står den på en ekstra hviledag.
LSD
6.6.13 Kl. 18:38
Samme tur.
2,87 Km. på 21:42 = 8,0 km/t
Det blev ikke til kortere pause, da jeg skulle nå andre ting. Det ser dog ikke ud til at det har været et problem. Jeg har sovet rigtig godt og længe de sidste nætter.
Var lidt sløv inden jeg tog af sted, men min puls var "lav", så jeg kunne løbe lidt hurtigere inden jeg nåede de øvre puls-grænser. Jeg var lidt mere forsigtig i starten af opvarmningen, så jeg ikke kom for hurtigt op i puls. Det gav så flere kræfter i den anden ende. Jeg bliver dog stadig træt efter 20 min. Surt når man har kunnet løbe 10 km. og komme frisk hjem ;-)
Mit kondi tal gættede uret til 40. Det er nok lidt højt sat :-)
LSD
8.6.13 Kl. 19:38
Samme tur.
2,82 km på 22:52 = 7,4 km/t (forskellen i distance, skyldes at min "footpod", skridttæller måler lidt forskelligt, når jeg ændrer løbestil)
Det er kun 2 dage siden sidste tur, så mine muskler burde være på toppen. Desværre kunne mit hjerte og resten af energiforsyningen ikke følge med. Min puls var meget livlig og steg straks op til pulsgrænsen for opvarmning, så jeg måtte holde gå-pauser hele tiden. Da jeg begyndte på løbet, blev det ikke bedre, pulsen røg helt op til 150 inden det første minut var gået. Derefter var det intervaller med ½-1 minuts mellemrum. Ikke særlig effektivt. Mine ben var dog lette og stærke lige til sidste sekund, så jeg sluttede af med en lille gammel-mands-spurt ;-)Uret gættede min kondi til 37. Det passer nok meget godt med at jeg løb en dag for tidligt, så jeg ikke var helt udhvilet, fra sidste tur.
LSD
18,6,13 kl. 17:51
Lidt længere tur
3,42 km. på 27:20 = 7,5 km/t
Efter mange dages ubeslutsomhed og dovenskab kom jeg endelig af sted.
Da jeg har spist slik hele dagen, jeg er let at lokke, var mine energidepoter fyldt op og jeg var helt udhvilet i alle dele af kroppen.
Det startede godt, med at min puls forblev lav under opvarmningen og jeg ikke havde nogle klager fra fødderne. Da jeg så kom i gang ville mine ben løbe hurtigt, så jeg lå omkring 10 km/t, men det betyd bare at jeg snart måtte ned og gå fordi jeg kom op til øvre pulsgrænse. Jeg prøvede at holde lidt tilbage, men der var fart i benene, så det blev en tur med mange pauser. Til sidst var der ikke mere energi tilbage og jeg måtte sætte tempoet lidt ned. Jeg sluttede af med en lille spurt, hvor jeg kom op på ca. 12 km/t Ikke fantastisk, men et bevis på at jeg kunne mere, hvis jeg ville.Uret bedømte min kondi til 39 på trods af den lave gennemsnitsfart. det er jeg godt tilfreds med. Nu håber jeg bare at jeg kommer af stad med en kortere pause næste gang.
LSD
24.6.13 kl. 09:21
Lidt længere tur( jeg glemte at dreje af ved Kaplevej)
3,39 km. på 31:13 = 7,6 km/t
Fatter ikke at det er så længe siden? Det er ikke så mærkeligt at mine muskler brokker sig, men her i ferien kan jeg nok tage mig sammen til at løbe lidt oftere. Jeg har jo heller ikke belastningen fra at stå op på jobbet det meste a dagen.
Det er nu ikke så dårligt med en tur før morgenmaden.
Nå, under opvarmningen og det meste af turen var mit højre forlår stift og føltes som om energiforsyningen ikke kunne følge med. Det meste af turen gik godt, med lav puls og masser af luft. Mine ben var generelt tunge og jeg måtte arbejde bevidst, for at holde dem i gang. I slutningen af turen begyndte min v. lægmuskel at blive træt og på vej imod krampe. Jeg nåede dog hjem inden krampen kom.
Efter badet, var der ikke mere ømhed og træthed, ud over det der skal være der. ;-)
Uret var flinkt og satte min kondi til 40.
LSD
27.6.13 kl. 21:36
Samme tur som sidst.
3,95 km. på 32:24 = 7,3 km/t
Kom af sted til tættere på sidste gang, så det passer med at musklerne var på toppen. Mine sener og led har det fint.
Min nøgle var væk, så jeg var ret stresset over at måtte finde en anden nøgle, men ellers gik turen godt.Mine ben var helt friske, men min puls var høj, så jeg måtte ned og gå hele tiden :-(
Sidst på turen fik jeg en lille, skarp ømhed øverst i højre forlår på ydersiden. Det var ikke større end en femmer, men gjorde at jeg tog det roligt den sidste km. Jeg har ikke noget ømhed efter turen, så det kunne være et energiforsynings-problem.Uret ville kun give mig 37 i kondital.Da jeg kom hjem fandt jeg nøglen igen, sammen med de løbebukser der var lagt til vask. :-D
LSD
1.6.13 kl. 20:06
Normal kort tur(Grønnevej)
4,59 km. på 39:23 = 7,0 km/t
En passende pause til muskeltræning og mine ben var da også lette og friske det meste af turen. Ingen problemer med sener og led.
Jeg har en galdesten i klemme for tiden, hvilket giver trykken i mellemgulvet og forhindrer mig i at trække vejret ordentligt. Jeg havde svært ved at få luft, så min puls steg hurtigt, selv om jeg ikke var træt. Det betød mange stop og meget lav gennemsnitsfart, men lige så snart jeg kom ned og gå faldt pulsen med det samme og jeg var klar til at løbe et par minutter mere.
Det kræver stor tålmodighed, med sig selv, at holde farten nede i det tempo, som uret dikterer, men det er lige præcis derfor det er et så fantastisk redskab. Hvis jeg bare var løbet, uden hensyn til træthed og kroppens tilstand, ville jeg hurtigt komme ud i skader og overbelastning.Efter en halv time begyndte min venstre balle og lægmuskel at brokke sig over mælkesyre. Det satte tempoet yderligere ned, men løsnede sig lidt til sidst.Da jeg kom hjem fik jeg kvalme-hoste(slim der smager grimt) og sure opstød under nedkølingen. Uret gættede mit kondital til 36, som nok passer meget godt.Det kan kun blive bedre. Jeg har taget noget(grapefrugtjuice), som opløser galdesten, så det bekymrer mig ikke.
PS. Min venstre balle er stadig øm efter badet, så har jeg været for hård ved mig selv. Det er dog ikke en skade.( Uret hjælper med at holde farten nede så man undgår skader og bla bla bla ;-) )

Superaktiv
Brugeravatar

Geografisk sted: Svendborg
Billede

Snakkesalig
Brugeravatar

Jeg skal da lige blære mig lidt.

på trods af min høje alder og min endnu højere vægt, har jeg gennemført et halvmaraton på den horrible tid 2:56.

Det gik således for sig:
Citat:
27.4.14

BT Halv maraton

21,097 km. på 2:56:45(mit eget ur)
2658 kcal. Index 39

Jeg havde sovet godt og var frisk. Spiste en ostemad med Seltin salt til morgenmad og ca. en liter vand inden jeg tog hjemmefra. Lige før turen drak jeg en halv liter vand mere. Det truede med at blive op til 20 grader og høj sol, så det var bare om at passe på sig selv. Jeg lavede lidt let opvarmning, men sparede kræfterne til løbet.

I starten gik det godt med at følge de bagerste og jeg holdt en fart på ca. 8,5 km/t uden at få særlig høj puls. jeg havde sat et max på 146 bpm, før de første 5 Km. og det var ikke svært at holde. Efter 10 km. begyndte mine ben at blive tunge og jeg måtte slippe de andre af syne, fordi jeg var nødt til at gå lidt for at få mælkesyren ud af musklerne. Der efter gik jeg mere og mere i stå og måtte gå meget. Selv om mine ben brokkede sig ad helvede til, var min puls stadig ret lav, nogen gange kom den under 135, så uret begyndte at bippe, laveste pulsgrænse, men der var ikke noget at gøre. Efter ca 15 km. prøvede jeg at strække ud og ændre mit løbetempo, kort spurt. Det hjalp lidt, så jeg igen kunne lunte der ud af. Da jeg kom ind på stadion, tog stoltheden magten over mig, og jeg joggede det sidste stykke imod mål.

Efter løbet blev jeg stående og gik langsomt rundt indtil jeg havde skyllet mælkensyren ud af musklerne. Hvis man sætter sig eller lægger sig lige efter løbet, bliver mælkesyren ved med at "gnave" og benene bliver meget mere ømme dagen efter. Efter turen gnaskede jeg Marsbar og drak min medbragte juice. I stadions Café købte jeg et pitabrød og en Kondi, men efter måltidet, var det lige ved at jeg ikke kunne komme op igen. :-ODer efter tog jeg bussen hjem til Lyngby og fik et bad på mit job, hvor jeg også havde parkeret min bil. Dagen efter var jeg stærkt handikappet og meget træt, så jeg sov hele natten og flere timer i løbet af dagen. Det er tydeligt at jeg ikke var klar til et ½-maraton denne gang, men med stædighed og lidt sund fornuft, kom jeg igennem uden hjælp.

Se mit officielle resultat og et par videoer fra ruten:(søg på 6782):
http://live.ultimate.dk/desktop/front/?eventid=2119&language=dk

Og hvis man starter mål-videoen for løber 3239, kan man lige nå at høre speakeren annoncere at jeg (Olsen)er kommet i mål. Det er lidt forsinket, fordi jeg var henne og bede ham om at råbe mit navn op. :-)

Mvh.
A.
PS. JEG ER GO' :-P

Superaktiv
Brugeravatar

Hehe .......

Snakkesalig
Brugeravatar

Zmiley, hvorfor skrev du ikke om dit eget halvmaraton her? Du har jo svaret på mit indlæg. Jeg undrer mig bare. ;-)

Superaktiv
Brugeravatar

Du har ret ...

Min første halvmarathon ... :-) ... Sponsoreret af Zmiley

Zmiley er :D ...

http://www.hfsmotion.dk
https://app.events4u.dk/event/2014-hess ... ate/532491

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]