[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Frit Autisme-Forum • Vis emne - "At stille ting på række", set fra en anden vinkel

Frit Autisme-Forum

Mødested for autistisk kultur
Dato og tid er 10 dec 2019 11:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 30 jun 2013 17:45 
Offline
Snakkesalig
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 maj 2011 00:59
Indlæg: 530
Geografisk sted: 2830 Virum
Jeg syntes ikke at forældre til autistiske børn skal være så kede af af deres børn stiller ting på række og stabler alt hvad stables kan.

Det er længere væk fra dyreadfærd, end det NT-børn ville gøre med det samme legetøj. Det er aktiv intelligens og selvstændig søgen efter struktur og orden. Jeg ville være stolt, hvis det var mit barn.

Det er talenter, som i den anden ende kunne føre til en værdig levevej, hvis man dyrker de gode talenter og styrker de svage. "Dyrke/styrke-pædagogik" ;-)

Jeg syntes at det er sørgeligt, når forældre overtager NTernes negative syn på adfærd, som deres egne børn ikke ville gøre og prøver at sygeliggøre det. Der er ikke noget sygeligt ved at søge orden, sålænge der ikke er del af OCD og forbundet med angst og tvangstanker.

Nogle autistiske børn kan også finde på at rydde op i de ting der står på supermarkedets hylder.

Jeg har set en video-serie på YouTube, hvor en lille aspige sætter sine picnik-ting på række. Hun er dybt koncentreret og bliver irriteret, når tingene ikke gør "det de skal".

video 1

I første video, sidder fotografen og driller ved at tage ting ud af rækken på bordet. Barnet lægger så, helt roligt, noget andet, men når en af tingene falder på gulvet eller driller, bliver hun hidsig og skriger sin irritation ud. Om det er fordi barnet ved at det er dets egen fejl eller det er fordi "tingen" er dum og irriterende, kan jeg ikke vide, men det betyder mere for hende end når fotografen driller.

video 2

I anden video beder moderen, ved 0:50, NT-søsteren om at forstyrre Charly's leg(den opgave hun har sat sig), ved at lege "pretend to party" ="lade som om fest", så vi andre kan se hvor "mærkelig" hun er. Ok, det opnår hun, men jeg syntes at det er moren og søsteren, der opfører sig underligt. Søsteren skal lade som-lege at de drikker af kopperne og spiser med ske, men Charly, har set rigtigt bestik og ved at dette er plastik og ikke kan bruges til det formål. I øvrigt er Charly i gang med noget helt andet, som hverken søsteren eller moderen forstår. De har ikke respekt for det autistiske barns beslutning og prøver at forstyrre, det hun har gang i. Jeg vil kalde det for modning. Det ville det være i mange andre sammenhænge. Jeg kan godt forstå at Charly bliver sur.

Ved 1:11 får Charly ros fordi søsteren får hende til at "drikke" af den tomme kop. Stakkel søster, det var jo hende der var dygtig. :-(

Ved 1:17 og 1:27 råber Charly "stop" det burde de fleste kunne forstå. Så kikker søsteren hen på moderen, men ikke på Charly, som har skubbet tallerknen på gulvet. Det er søsteren der skal samle op. Hun er godt kommet i klemme imellem sin viljestærke lillesøster og moderen, som vil have hende til at optræde, som den gode søster.

Ved 1:41 lægger søsteren noget på plads i rækken og Charly peger på det og siger noget, som lyder positivt. Ingen lægger mærke til den kommunikation der er i det. For mig lyder det, som Charly siger:" Thats' nice", mens søsteren "socialiserer" med moderen, med øjenkontakt.

Ved 1:59 siger moderen: "Figure out, where to put that" = "Tænk dig til, hvor den skal ligge", men samtidigt siger hun også, ved 1:40 "She is getting a litle more fussy about her lining up things, aha?" = "Hun bliver stadig mere nøjeregnende med det at ligge ting på linje, hva'?" Men hun taler til søsteren, forbi Charly, som om de sammen har et eksperiment, hvor de undersøger Charly eller leger med charly's særheder, som om det var et dyr. Hvis moderen kan se at det Charly gør er et udtryk for intelligens, hvorfor kan hun så ikke indse, at denne intelligens er en god egenskab, som skal støttes og senere kan hende til gavn i livet. Er det en dårlig egenskab at være intelligent, som skal udstilles og undertrykkes, så de normale børn kan have det godt med at være sociale væsner, uden intellektuelle interesser?

Ved 2:00, kan man se at søsteren, føler sig tilsidesat og spørger om noget, Vidst nok, "skulle vi ikke ud til far", men det er vigtigere at filme Charly.

Ved 2:30 leger søsteren med, ved at give ting til Charly, og pludselig går det stærkt. Charly bliver ikke sur, men hver gang hun lægger noget siger hun "Hii", som godt kunne være et forsøg på at sige "here". Moderen siger jo også at der er problemer, men Charly's sprog, men hvis de ikke er opmærksomme, når Charly kommunikerer, er det svært for dem at få øje på at alle de lyde hun bruger, ikke bare er "dyreskrig".

Ved 2:47, vælter Charly en kop og siger "oh ohw" i et bekymret tonefald. Det er da også kommunikation, i mine øren.

Ved 2:49 får Charly øje på at skeen mangler på hjørnet helt ude på hendes højre side. Straks begynder hun at "skabe sig" og peger ned på gulvet, men holder op, lige så snart søsteren begynder den lange tur rundt om bordet, for at samle den op. Da Charly får skeen, siger hun "fang ge", som kunne være "thank you" og leverer et stort smil. Desværre stikker søsteren knæet op over bordkanten,så hun kan komme til at skubbe til det Charly har linet op, så hun får besked om at tage benet ned igen.

Når ting falder på gulvet, samler hun dem ikke selv op, hvis hun kan få søster til at gøre det, ved at skrige og kaste sig rundt. Det lykkes flere gange for hende i denne video. :-) Helt dum er hun da ikke. Det kan også være at Charly ikke kan lide at røre ved noget, nede ved gulvet, fordi det er "beskidt" der nede, så det lader hun andre om.

For mig ser det ud til at Charly, har rimelig meget styr på begivenhederne. :-)

Da hun ikke mere gider lægge ting i orden, så man kan se det hele af alle tingene, tager hun den bog som søsteren have lige før og bærer den hen til det sted, hvor der er mest lys, foran TVet. Her begynder hun at "læse bogen" og gider ikke at reagere, lige meget hvor mange gange moderen kalder. Hun er sikkert vandt til at moderen hele tiden prøver at forstyrre hende, uden at det er vigtigt, så hun vælger at ignorere det. Moderen vil jo ikke noget, andet end at "få kontakt".

video 3

I 3. Video beder moderen søsteren om at slukke TVet, imens Charly ser noget(mobning), men i stedet for at lave en scene, som moderen måske havde håbet på, henter Charly et Pictogram-kort om at hun vil se noget bestemt på tv. Læg mærke til at Charly ikke kikker på sin søster, som slukker for TVet, men på moderen, som beder om at få TVet slukket. Charly ved godt, hvad der sker omkring hende. Endnu engang er hun et forsøgsdyr i deres laboratorium.

Ved 0:58 vender hun sig imod moderen og siger "o o ofh", det er nok svært at tale med et tæppe i munden, men jeg gætter på at hun siger "Don't turn of". Det ville jeg gøre.

video 4

I 4. video prøver faderen at fange Charlys opmærksomhed, ved at hoppe med en stor blå bold, men Charly vil hellere se TV og trækker ham der over.

Ved 0:25 Læg mærke til at faderen også skal spørge moderen om lov til at tænde TVet, det er moderen der styrer eksperimentet. Charly får det hun vil se, ved at lave "brokkelyde", så hun tror at hun får sin vilje, men det er bare skuespil, ikke reel menneskelig kontakt.

Resten af videoen kommenterer moderen på det Charly gør, som om hun var et dyr i Zoo.

Til sidst vil jeg bare sige at det er min frie fortolkning af det der sker i videoerne og det kan godt være at jeg er skrap, men formålet er at gøre opmærksom på at forældrenes måde at opfatte deres autistiske barn og får stor indflydelse på hvordan barnet bliver opdraget. Hvis det autistiske barn er et eksperiment, som familien kan lege med, more sig over og udstille på YouTube, er det ikke underligt at det har svært ved at kommunikere. Hvornår skal dette barn opleve ærlige, uplanlagte handlinger og reaktioner? Hvorfor har Charly ikke nogle legeting, som udnytter hende interesser og talenter, som puslespil, legoklodser og alt mulig andet intelligent legetøj. Mon forældrene forhindrer Charly i at være sig selv, fordi hun skal være en NT-pige?

Jeg tror ikke at denne forælder kan forstå intelligensen bag barnets handlinger. Måske er hun ikke egnet til at passe og opfostre et autistisk barn. I hvert fald ville jeg sende hende på kursus i "intellektuel empati".

Det sørgelige ved disse og andre forældre er, at forældrene ikke kan acceptere deres barn, men vil lave dem om til NTer. De betragter deres børn som defekte NTer og det er til at brække sig over.

Jeg syntes at de skulle lære elske deres barn fordi det bringer noget nyt til menneskeligheden og udvider de menneskelige muligheder i en retning, som er mindre egoistisk, krigerisk og destruktiv.

Mvh.
A.

_________________
... og jeg har mere på hjertet end fedt ;-)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team