Frit Autisme-Forum

Mødested for autistisk kultur
Dato og tid er 21 jun 2018 15:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
Begynder

Geografisk sted: Bornholm
Hvad er jeres erfaringer med arbejdsmarkedet?
Hvad har fungeret godt og hvad har fungeret knapt så godt?

Var i jobtræning i den lokale Blockbuster for snart 8 år siden (lukkede desværre for nogle år siden)
Og det fungerede ret godt
- jeg memoredere hvor 90% af lejefilmene stod + hvilke genre de var
- optimerede deres cover-arkiv
- og holdt området pænt og rydeligt
Desværre brød jeg sammen da det kom til kasseapparatet :(

Har også været i aktivering i både en børnehave og SFO hvor mine kreative evner kom i brug.

Min tilgang var: Det skal være noget jeg syntes er sjovt, kunne aktivere børnene og samtidig udvikle deres evner inden for motorik, samarbejde, fantasi og materialeforståelse.
(Niveauet var ikke så højt i Børnehaven, men fik dog bl.a. stablet et lille tegnekursus på benene, mælkekarton-projekt og Smølfe-Dag)

I SFO'en blev det lidt mere avanceret med papmaché, skoæske-projekt, lave papskjolde til rollespil og meget mere.

Har kun haft ét lønnet job som ikke har med kommunen at gøre: 2 ugers vikar som pedagog-medhjælper i en SFO på en privatskole. Jeg syntes det gik ret godt. Lærte ungerne at kopiere på ruderne (trace) og lave påklædningsfigurer med udklædninger (det var op til halloween) mens jeg lavede et hus af pap som figurerne kunne rende rundt i.

Er nu i et (dokumenteret) afklaringsforløb (som aktiveringen også BURDE have været) hvor jeg føler jeg er gratis arbejdskraft (fik at vide fra starten at de ikke havde råd til at hyre en til at lave den opgave jeg er blevet sat til (billedoverførsel fra CD til Server med søgeord…))

---------------------
Faldt forresten over disse links i min research:

Why geniuses don't have jobs

http://www.cbsnews.com/news/why-geniuses-dont-have-jobs/

The second category is the "isolated genius." They are at the opposite end of the extroversion continuum, choosing to say so little, making people wonder if they can actually talk. They are usually attracted to technical problems. They don't like teams, and they would rather do work than report on status. When they talk, they do so like an encyclopedia conveys information. Emails get no response or one-word answers. Some may have Asperger's Syndrome or social phobia. Isolated geniuses are rarely hired because they don't interview well. When they are hired, they are usually relegated to solve problems in quiet. Once the fun problems are solved, they often quit. Isolated geniuses may be quiet, but their need for a challenge should be heard as a primal scream.

Why is it important to identify Asperger’s Syndrome in adults?

http://www.sacramentopsychology.com/index.php/articleslayout/54-aspergers-syndrome/90-why-is-it-important-to-identify-aspergers-syndrome-in-adults.html

Increase or encourage:

- daily routine and structure
- goal-planning and achieving
- regular physical exercise
- stimulating occupations and activity
- participation in structured social group activity

Asperger Syndrome and Employment: What People with Asperger Syndrome Really Really Wants

http://books.google.dk/books?id=4FvDmu3kQqoC&pg=PA61&hl=da&source=gbs_toc_r&cad=4#v=onepage&q&f=false

S. 62/63: Key factors in successful work
- Autonomy – Making own decisions
- Clerarly defined role and responsibility
- Intellectual challenge
- Being respected for skills
- Personal interest in subject matter

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]