Frit Autisme-Forum

Mødested for autistisk kultur
Dato og tid er 14 nov 2018 21:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Kørekort
Ny bruger

Nu er jeg ny på forumet, og vidste ikke lige, hvor jeg skulle placere dette emne. Jeg har ikke kunne finde et forum ligesom dette, til at diskutere emner inden for autisme, så nu fandt jeg denne her og tænkte om i folk herinde kunne hjælpe mig!

Jeg er 18 år og har Aspergers Syndrom, og grunden til at jeg skriver herinde er fordi jeg er ved at tage kørekort. Skal snart op til teoriprøve og føler bare at jeg, undskyld jeg siger det, dum i forhold til det. Jeg får dog imellem 1 og 4 (ud af 5) i de prøver vi tager ved kørelæren, så der er der faktisk ingen problemer, men jeg har bare den opfattelse at alt det materiale der er lavet landet over til køreskoler ikke er lavet set med hensyn på folk og unge som har en diagnose, og som virker "normal" nok til at kunne gennemføre både normal skole og tage et kørekort. Men det stresser mig bare, at det ikk er alt jeg forstår ved det og nogle gange er det ikk engang kørelæren som kan hjælpe mig.

Mit spørgsmål er så bare, er der nogle af jer, som enten har et barn eller kender nogen, der her et barn med en diagnose inden for autismespekteret, der enten er ved eller har gennemført et kørekort? Har bare brug for at vide, at jeg måske ikke er den eneste der er ved at tage kørekort, selvom jeg har en autisme diagnose. Og måske kan i give mig nogle tips, men det ved jeg ikk hvad i siger?

Mvh...

Nicolai :-)

Titel: Re: Kørekort
Superaktiv
Brugeravatar

Geografisk sted: Svendborg
Hej!

Jeg kan da fortælle min historie i forhold til at få kørekort...

Jeg er lige nu 29 år og har asperger som en del af min personlighed, så det er mange år siden, jeg tog kørekort.

Teoriprøven var ikke noget problem for mig. Der bestod jeg med det samme første gang. Det handler efter min mening om at købe den anbefalede teoribog og læse indholdet grundigt igennem samt være opmærksom, når din kørelærer underviser og viser billeder, kommer med eksempler i forhold til forskellige situationer i trafikken osv. Du betaler jo mange, mange penge for kortet, så du skal have mest mulig ud af undervisningen og sparer penge i forhold til jo hurtigere, du kommer igennem.

Mht. den praktiske prøve dumbede jeg den første gang, fordi jeg skulle lave en 3-punkt-vending og ramte kanstenen. Nr. 2 forsøg bestod jeg, fordi jeg lavede en perfekt parallelparkering. Det var nærmest kun det, det handlede om for den sagkundige sat på spidsen.

Jeg begyndte at tage kørekort lige før min 2. personlige krise i efteråret 2001. Da jeg så blev indlagt, måtte jeg stoppe det, jeg lige var gået i gang med. Heldigvis var jeg lige startet, så det kostede ikke så meget mht. teoriundervisningen, men det fordyrede mit kørekort selvfølgelig. Da jeg så kom oven på igen startede jeg igen på teoriundervisning forfra. Mht. at øve at køre bil fysisk øvede jeg af og til med min far langt ude på landet med min fars bil og min far ved siden af. Det gjorde også, at jeg havde mindre brug for timer i det praktiske, end jeg ellers ville skulle have betalt.

I dag ejer jeg ingen bil og kører sjældne gange med min fars bil. Jeg er ikke ret vild med at køre bil og har det fint med at gå / cykle og tage det offentlige transport. Jeg tror mest af alt, at jeg tog kørekortet dengang, fordi alle andre (de fleste) også tog kørekort. Men ellers er det da rart at have et kørekort i dag. Hvis jeg engang får brug for en bil og ender op med at komme videre en den proces, kan det måske godt være jeg via rutinen igen bliver mere tryg i forhold til at køre bil. Det værste, synes jeg, er, at parkere i byen og bykørsel i det hele taget eller i forbindelse med reglen om sammenfletning, når man kører på motorvej, og der er meget trafik. Eller måske når det er vinter, men der er jeg nu også mere den forsigtige type, når jeg kører bil. Jeg er det modsatte af en Brian-type, når jeg kører bil.

Derudover har jeg den bivirkning fra min laseroperation foretaget i nov. 2009, at alt lys både kunstigt og naturligt er skarpere, når det bliver mørkt. Det betyder, at hvis jeg kører bil, bliver jeg nemmere blændet fra lys, og derfor har jeg det bedst med at køre bil, når det ikke er mørkt. Og det samme også, når jeg lige er stået op, fordi mine piller gør mig mere træt om morgenen (psykofarmaka), har jeg et indtryk af - og derudover er jeg også B-menneske.

Håber det giver dig lidt mere inspiration i forhold til din situation ...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]