Frit Autisme-Forum

Mødested for autistisk kultur
Dato og tid er 19 okt 2018 18:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Snakkesalig
Brugeravatar

Geografisk sted: 2830 Virum
Jeg fik øje på denne hjemmeside og vil anbefale at holde øje med den. Det ser ud til at der er noget i gærde her :-)

http://frieaspergere.dk/

Mvh.
A.

Engergisk
Brugeravatar

Geografisk sted: Det mørke Jylland, tredie kartoffelrækkes udkant. (Randers)
Ja det er "udbrydere" og forældre fra aspergerforeningen, der er ved at starte den op...
Dette som følge af resultatet af en ekstraordinær generalforsamling, i november.

Men da jeg tror vi skal holde mudderkast, i begge retninger, væk fra denne side, vil jeg ikke uddybe nærmere!

Snakkesalig
Brugeravatar

Jeg forsøgte også at være diskret.

Det er ikke første gang at andre har forsøgt at etablere en alternativ aspergergruppe. Jeg husker Aspergerforbundet, hvor det var rart at komme. Jeg betragter stadig Nikolaj Stigø som en ven.

Mvh.
A.

Engergisk
Brugeravatar

Geografisk sted: Det mørke Jylland, tredie kartoffelrækkes udkant. (Randers)
My bad! Da jeg selv, i min pure ungdom, har været med i en lignende situation, ser jeg absolut heller ikke "udbrydere" som noget negativt. Men derimod som en berigelse. Og det, med den dynamik det giver mulighed for, at skabe. Foreninger, af en hver art, har behov for en opposition, og en selvransagelse, som så nogle gange giver mulighed for opstart af nye skud af interessesfærer. At de så kan gå hen og betyde basis for helt nye foreninger, er en anden sag... ;)

Genganger

Geografisk sted: Fanø
Anders og Hauge: Kunne vi så tage denne i det lukkede forum - har ikke fulgt så meget med men har da efterfølgende hørt lidt. Er der basis for sådanne emner derinde, Anders ?

Administrator
Brugeravatar

Dette er Frit Autisme-Forum, så så længe vi omtaler de forskellige parter pænt, skulle det ikke være noget problem.

Dette er ikke Aspergerforeningens forum. Det er mit.

Forumet Bigtalk under Diverse, kan kun ses af dette forums faste brugere, men bør ikke bruges til at sige noget negativt om nogen af foreningerne. Det er mere til for at beskytte samtaler om private emner.

Hvis man er medlem af Aspergerforeningen, har man selvfølgelig pligt til at overholde den tavshedspligt, som man accepterer, når man melder sig ind, selv om jeg ikke kan se noget om det i deres vedtægter. Det burde være en selvfølge, ligesom man skal overholde dette forums regler om ikke at tale nedsættende om andre.

Aspergerforeningen omtaler selv sagen på deres hjemmeside, så der er ikke noget hemmeligt ved det.

Resultat af ekstraordinær generalforsamling Lørdag den 12. november klokken 13 i Mødecenter Odense

Nu kan man læse begge parters udlægning, så burde det være fair.

Mvh
FAF_admin.

Snakkesalig
Brugeravatar

Til CarstenWM.

Det var jo mig der startede emnet og den gang vidste jeg godt hvad historien bag var. Jeg fik referatet med posten.

Det må da være en del af autistisk kultur, når der dannes nye grupperinger og det må da netop være en del af det at være et frit forum, at man har lov til at ytre sig. Vi er jo slet ikke i nærheden af profet-tegninger eller tilsvining.

Hvis der er ting, som vi ikke må tale om, så vil jeg da gerne vide, hvad det er og især vil jeg gerne vide hvorfor, så jeg kan tage stilling til det.

Mvh.
Anders

Genganger

Geografisk sted: Fanø
Forsøger ik' at stoppe afdækkende snakker - jeg er snarere nysgerrig efter hvor man hører til når man ikke har en diagnose men mener man er aspie i en eller anden grad. Jeg har ikke tænkt mig at bruge en masse penge for at få en diagnose men synes der ind imellem på visse fora-lignende sider (fx. nogle fb-grupper) er debatter der lufter tankegangen at kun de diagnosticerede er rigtige aspergere og at andre burde have så meget anstændighed at de holder sig væk - dette ledte mig til at tænke om det var samme tankegang der ligger bag spaltningen (kan så forstå at det ikke var det der skete) - og tænker også at det ikke er hensigtsmæssigt for den frie kommunikation hvis sådanne tanker lægger grænser mellem folk der gerne vil debattere (hvis man er i hver sin gruppering). Åbenbart var det en form for behov for proces der blev sat igang af folk som ønskede fremhævelse af forældrene til aspergere i aspergerforeningen eller ?

Snakkesalig
Brugeravatar

Jeg har forstået det sådan, at nogle af dem gerne ville bestemme og nogle andre ville også gerne bestemme. Resultatet blev så at de nu bestemmer hver for sig, i hver sin gruppe. Der er nogle stærke personligheder i hver gruppe, som ikke kan enes, men jeg kan ikke se at nogen af grupperne er mere tiltalende end den anden. Jeg har haft mindre sammenstød med begge parter, jeg vil hellere holde med mig selv. :-)

Jeg er selv forkert Asperger, da jeg ikke har en officiel diagnose. Aller højest en bekræftet mistanke. Dette forum(FAF) skulle gerne være rummeligt og være for alle der er interesseret i autismens mange afskygninger og sammenhænge. Grunden til at det startede med mottoet om "autistisk kultur", var at der, på det tidspunkt hvor FAF startede, også var et Forum for autisme og et CryoCore, der til tider vendte sig i søvne. Jeg er/var tilmeldt begge steder. Jeg ville gerne lægge mig ved siden af de etablerede fora, uden at dække helt det samme emne og fandt så udtrykket "autistisk kultur" i oplægget til et foredrag om autisme. Den har jeg så tolket hen i retning af kunst og selvudtryk. Derfor hedder den første gruppe under-fora "Selvudtryk".

Nu er der kun signaler om at Aspergerforeningen gerne vil lave et forum, som konkurrent. I mellemtiden er Facebook så vokset sig stor, når det gælder asperger/autisme-kommunikation.

Jeg prøver at holde gang i butikken her, i håbet om at det "store" arbejde, jeg har gjort med Frit Autisme-Forum ikke er spildt.

Mvh.
A.

Administrator
Brugeravatar

På toppen af hjemmesidderne står: "Forum er åbent for hele det autistiske spektrum og andre med interesse for emnet."

Og så lige en ting til; Hvis man kikker på de første emner i forum var der et forsøg på at inddrage brugerne i en diskussion om forums regler og hvordan man beskytter de brugere der har noget at sige, men ikke nødvendigvis et talent til at formulere sig eller argumentere i det uendelige for deres sag. Jeg husker diskussioner fra andre, kolde fora, hvor nogle brugere frit trynede andre til at underkaste sig. Det ønsker jeg ikke i dette forum.

Jeg har vidst allerede skræmt en bruger væk, da jeg påpegede at jeg ikke så mildt på diskussioner "for at få ret", men hellere ville have diskussioner der søgte viden og løsninger. Trickset var at lave et forum, hvor vedkommende kunne diskutere alene, mens vi andre interesserede diskuterede i hovedgruppen om selve emnet. Så blev der helt stille... ;-)

Jeg ville ønske at jeg kunne genstarte dette forum og sparke alle brugerne ud af dynerne så de kunne være med, bare i et minimalt omfang, men det ville nok skræmme de fleste af dem væk. ;-)

mvh.
FAF_admin

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]