Feedback på forum regler...

Det første forum, hvor nye brugere kan komme med indlæg og alle kan være med.

Hvis man kan ikke finde det rigtige forum, så læg beskeden der.

Dette forum blev født Fredag d. 13/5 2011 KL. 8:00. Det er U-HYG-GE-LIGT :-)

Redaktør: Redaktør_1

Besvar
Brugeravatar
Zmiley
Superaktiv
Geografisk sted: Svendborg
Kontakt:

Feedback på forum regler...

Indlæg af Zmiley »

Hej!

Kunne du linke reglerne?

Så kan jeg da lige melde tilbage, hvad jeg synes... :)
Quälitet von dem Zmiley aus Dänemark!
Visit Zmiley.dk for information about aspergers and myself
Info forefindes også om træfpunkt Fyn for Aspergerforeningen
Brugeravatar
FAF_admin
Administrator

Re: Feedback på forum regler...

Indlæg af FAF_admin »

Det må vente til i morgen, for jeg har ikke lyst til at ligge vågen hele natten fordi der skal laves om på en hel masse i reglerne, oven i alt det andet jeg helst skal nå i dag.

Jeg er nødt til at tage det fra en ende af. Please :?

Mvh.
Anders(den travle)
. . . og dette er så mit frie forum.
Hvis du kan li' det, så velkommen.
Hvis ikke, så lav noget bedre selv.
Brugeravatar
FAF_admin
Administrator

Indlæg af FAF_admin »

OK, lad os se på reglerne...(Edit: Dette indlæg er forkortet og lagt sammen med det næste, som nu er væk, for at gøre det mere overskueligt.)

Jeg vil foreslå 1 juli 2011 som skæringsdato for at afslutte regel-debatten.

Det vil ikke være fair at have en hel masse hemmelige regler, som vi kræver at folk skal følge, så vi kan lige så godt se på dem i al offentlighed.

Det meste af denne tekst handler om anbefalinger og det jeg helt vil være fri for i forum.

Opkast til forum regler v3 jeg er ikke kommet længere med. Jeg må nok delvist bakke ud med ideen om at lade slettede indlæg ligge i brok-kassen. Hvis de indeholder noget ulovligt eller afslører private oplysninger, skal de væk med det samme.

Jeg har givet listerne navne og numre, så man kan henvise til A4, når man vil give sit B7 med. ;)

Når diskussionen kommer i gang kan jeg ændre farver på reglerne: passive(sorte), Unødvendige, diskuterede, godkendte, kasserede. Evt med links til de steder, hvor argumenterne er.

Ændringsforslag, kommer til at hedde: B7.a, B7.b, B7.c osv. og kan komme ind i lister under de regler der er forslået ændringer til. Se eksemplet under A14.

Selv om administratoren har skrevet et meget langt oplæg til regler, kan grundholdningerne koges ned til følgende:
Kopi af den 3. version af de regler FAF_admin skrev ned i en struktureret brainstorm.(nej, det er ikke en stave-test)

Regler i Frit Autisme forum.
Denne side er 3. udkast til reglerne og vil ændre sig efterhånden. Reglerne fastlægges af administrator(ejer) i samarbejde med redaktørerne. I sidste ende er det administrator der bestemmer, da det er mit forum og jeg har ansvaret.
De generelle forum regler skal overholdes, med mindre der er specificeret undtagelser i denne tekst.

Det kan godt være at teksten er lang, men det meste syntes jeg er sund fornuft og enkelte dele kan allerede være indeholdt i forums grundlæggende regler. Det brude ikke være nødvendigt at lære hele teksten udenad. ;)

Liste A
Mine anbefalinger for god opførsel (brugere) :
  1. At give hinanden plads til at være forskellige, men sige tydeligt og venligt til, hvis en person er til gene.
  2. Forstå det brugeren prøver at skrive.
  3. Hvis man ser stavefelj, så spørg om du har fortsået det rigtigt fx. sådan stavefelj=stavefejl?
  4. Bruge smiley's og forklare baggrunden for sine spørgsmål.
  5. Afslutte diskussioner, hvis den ene part ønsker det.
  6. Ikke spørge efter intime og personlige oplysninger, med mindre den der svarer ønsker at give dem.
  7. Holde ekstremt negative indlæg i brokke-forum, ellers kan de blive flyttet dertil.
  8. Huske at det også skal være sjovt en gang imellem. ;-)
  9. Spam og spam-brugere fjernes straks og nådesløst!
  10. Alle skal overholde de generelle forum regler, undtaget i Brokke-forum, hvor man må skælde ud og bande voldsomt, men ikke komme med personlige angreb.
  11. Alle brugere skal behandle hinanden venligt og omsorgsfuldt, så alle diskussioner er til glæde dem der deltager og dem der ser på.
  12. Jeg vil ikke have nogen diskussioner, hvor den ene part skal vinde over en anden, for at se vedkommende krybe i al offentlighed.
  13. Emner om sex, kan kun diskuteres direkte i de dertil indrettede fora(Intim_forum, Intim_kvinde Intim_mand og Intim_kinky) som kommer, når jeg får en redaktør til hver forum. De bliver for medlemmer af særlige brugergrupper, som man skal godkendes til.
  14. Emner og indlæg der "slettes administrativt" af redaktørerne, SKAL flyttes til forumet Brok-kassen, hvor de vil dø efter 30 dage.
    1. ,med mindre de indeholder ulovligt materiale eller personlige oplysninger. Disse slettes straks. Siger FAF_admin
    2. Her er et andet forslag.
    3. Der er andre der hellere vil have dette her.
  15. Det er ikke tilladt at kopiere, citere eller kommentere indlæg i Brok-kassen. Heller ikke andre steder i FAF. Kun internt imellem redaktører og Admin.
3 lister er flyttet for at gøre det mere overskueligt(de var til redaktørerne).

Liste B
En god diskussion har et eller flere af disse elementer i sig,:
  1. Oplægget fanger opmærksomheden og der er noget at bygge videre på
  2. Flere brugere deltager i debatten på lige fod
  3. Brugerne søger og finder svar på et eller flere spørgsmål der blev rejst i oplægget
  4. Brugerne udvikler sammen en ide og formulerer den, så den kan præsenteres for resten af verden
  5. Indlæggene følger efter hinanden i et logisk eller emotionelt flow uden afbrydelser fra kommentarer til tidligere dele af debatten
  6. Nye deltagere i tråden har læst og forstået alle tidligere indlæg og kan glide ind i debatten uden at bryde flowet.
  7. Brugerne viser respekt for hinandens ideer og bygger videre på dem
Liste C
En dårlig diskussion har et eller flere af disse elementer i sig,:
  1. Oplægget er uinteressant eller er formuleret så der ikke er noget at diskutere.
  2. En eller nogle få brugere dominerer debatten, ved at skyde andres forslag ned, men ikke selv komme med forslag
  3. En eller nogle få brugere stiller kritiske spørgsmål, men bidrager ikke selv med svar
  4. En eller nogle få brugere kræver svar på ubehagelige eller intime spørgsmål som vil stille besvaren i dårligt lys
  5. En eller nogle få brugere kræver svar fra brugere der ikke kan eller vil svare.
  6. En eller nogle få brugere kræver svar på tvetydige spørgsmål, så svaret altid er forkert og kan kritiseres
  7. En eller nogle få brugere søger fejl i detaljerne uden at interessere sig for resten af emnet.
  8. Debatten løber af sporet og ender med at handle om noget helt andet
  9. Debatten går i stå
  10. Brugere sletter indlæg der er svaret på.
  11. Brugere retter indlæg, så senere svar mister sammenhængen
  12. Debatørerne bliver uvenner og kalder hinanden for grimme ting( som kan være rigtige) ;)
  13. En redaktør vælger side og favoriserer den ene side i en strid
Jeg ved godt at det er meget tekst(Edit: men den er nu forkortet), men jeg skulle bare havde hele ud af hovedet for at kunne sove. Jeg vågnede kl.3 om natten og hamrede som en vanvittig i tastaturet til klokken 7. Så gik jeg omkuld igen (ferie).

Redaktørernes funktion og sanktionsmuligheder, er flyttet til en anden tråd.

Vi håber at dette er til at forstå.

Mere i næste besked
Brugeravatar
FAF_admin
Administrator

Indlæg af FAF_admin »

Og...
Der er også de regler som ALLE BRUGERE HAR ACCEPTERET, da de tilmelde sig forum. De fleste, inklusiv mig selv, klikker bare "ja" for at komme videre, men jeg, som ejer dette forum, og tilmeldte brugere er juridisk bundet af disse regler.

De kommer her:
Når du tilmelder dig "Frit Autisme-Forum" (i det følgende "vi", "os", "vores", "Frit Autisme-Forum", "http://forum.fritautismeforum.dk/phpBB3"), indvilliger du i at være retsgyldigt bundet af de følgende betingelser. Vær venlig ikke at tilmelde dig og/eller bruge "Frit Autisme-Forum", hvis du ikke indvilliger i at være retsgyldigt bundet af alle de følgende betingelser. Vi kan ændre disse til enhver tid, og vi vil gøre vort yderste for at informere dig, alligevel vil det være fornuftigt, at du selv gennemgår disse betingelser regelmæssigt, da din fortsatte brug af "Frit Autisme-Forum" efter ændringer af betingelserne betyder, at du indvilliger at være retgyldigt bundet af betingelserne efter de er opdateret og/eller skærpet.

Vort board er baseret på phpBB (i det følgende "de", "dem", "deres", "phpBB software", "www.phpbb.com", "phpBB Group", "phpBB Teams") hvilket er en bulletin board løsning frigivet under "General Public License" (i det følgende "GPL") og kan downloades fra http://www.phpbb.com. phpBB softwaren giver mulighed for internetbaserede debatter, og GPL'en afskærer dem fra indflydelse på, hvad vi tillader og/eller afviser som tilladeligt indhold og/eller tilladelig adfærd. For yderligere information om phpBB, se venligst: http://www.phpbb.com/.

Du indvilliger i ikke at indsende nogen form for fornærmende, uanstændigt, vulgært, bagtalende, hadefuldt, truende eller sexuelt orienteret materiale eller indsende andet materiale, som er i strid med lovgivningen, det være sig i dit eget land, landet hvor "Frit Autisme-Forum" er hostet eller international lovgivning. Gør du dette, kan dette medføre, at du øjeblikkeligt og permanent bliver udelukket, med meddelelse herom til din Internet udbyder, hvis det vurderes påkrævet af os. IP-adresserne for alle indlæg logges for at give mulighed for at håndhæve disse betingelser. Du indvilliger i at "Frit Autisme-Forum" har ret til at fjerne, ændre, flytte eller låse enhvert emne til enhver tid, såfremt vi finder dette passende. Som bruger indvilliger du i at al information du har skrevet, bliver lagret i en database. Selvom denne information ikke vil blive videregivet til tredjemand uden dit samtykke, vil hverken "Frit Autisme-Forum" eller phpBB blive holdt ansvarlig for ethvert hackingforsøg, som kan medføre at dataene bliver kompromitteret.
Brugeravatar
Zmiley
Superaktiv
Geografisk sted: Svendborg
Kontakt:

Indlæg af Zmiley »

FAF_admin skrev:Jeg ved godt at det er meget tekst, men jeg skulle bare havde hele ud af hovedet for at kunne sove. Jeg vågnede kl.3 om natten og hamrede som en vanvittig i tastaturet til klokken 7. Så gik jeg omkuld igen (ferie).
Måske skulle du lave en light version af ovenstående, da nye brugere måske ikke orker at sætte sig ind i alle reglerne og ikke kan overskue det, så nye brugere forsvinder igen pga. alle reglerne.

Derudover lever vi heller ikke i en perfekt verden, så min mening er, at nogle af reglerne (hvis detaljer ønskes, kan jeg lige kigge dette grundigere igennem) skal tages med et gran salt. Et eksempel kunne være, at en bruger retter en anden brugers stavefejl. Men selvfølgelig skal intentionen hos brugerenen være, at han/hun vil hjælpe den anden bruger og ikke direkte bruger "det at rette på alle stavefejl" bevidst imod brugeren for at håne.

Derudover må vi påregne, at der kan dukke nye brugere op, som kan opføre sig "umodent" eller fyrer en masse af, fordi de har det skidt - og ikke altid tænker på ovenstående...

Men ellers er reglerne da logiske nok.
Quälitet von dem Zmiley aus Dänemark!
Visit Zmiley.dk for information about aspergers and myself
Info forefindes også om træfpunkt Fyn for Aspergerforeningen
Brugeravatar
FAF_admin
Administrator

Indlæg af FAF_admin »

En af de ting jeg skal have hjælp til, er at gøre reglerne mere runde og venlige.

Jeg ønsker ikke at skrive: "Det er forbudt at..." Jeg vil hellere lave en liste med anbefalinger og vi ønsker ikke.

Hovedtanken er at der skal være plads til at være lidt vild, men ikke så meget plads til at kritisere og begrænse hinanden.

Jeg vil også selv kunne bande lidt en gang imellem, men de helt vilde indlæg, har Brokke-forum, under Diverse, hvor man kan lufte ud "for fuld musik". For min skyld, må man også gerne være Off topic, en gang i mellem, hvis det på en eller anden måde hænger sammen med det er bliver diskuteret. Som her

Husk også at jeg har skrevet reglerne i en små-paranoid fase og det afspejles i alle de frygtelige ting, som jeg forventer kan ske :-(. Og hvad angår de "negative" diskussioner, så tænkte jeg på en bestemt person.

Jeg vil prøve at lave en kortere liste og samle nogen ting i samme sætning.

De regler vi kasserer bliver røde osv.

Hvis jeg laver alle numrene om, mens vi diskuterer reglerne, går der først koks i systemerne :-D

Vi kunne starte med at tage de lister ud som hedder D,E og F, da de er skrevet til redaktørerne.

Personligt hader at andre hellere vil rette stavefejl, end forstå det jeg skriver. Man kunne anbefale/indføre end standard:

"havd = hvad? " og anbefale brugere der ikke ønsker at blive rettet, at de skriver det i deres signatur.

En anden mulighed er at lave en tråd til hvert emne, så man kan byde ind, der hvor man har noget at sige.

Livet har så mange muligheder :-)

Mvh.
FAF_admin.
Brugeravatar
FAF_admin
Administrator

Indlæg af FAF_admin »

@Zmiley,

I stedet for at snakke om regler, som virker skræmmende på mange, kunne jeg godt tænke mig at det blev kaldt "Brugervejledning".

Reglerne er fastsat af forums login-screen, hvor man accepterer at følge reglerne om spam, grimme ord mm.

Jeg kunne godt tænke mig at starte dette emne forfra, med emnet "Feedback på FAFs brugervejledning..." under emne-gruppen Diverse -> "Forslag og rettelser".

Hvad siger du til det?

Mvh.
FAF_admin
Besvar

Tilbage til "Vuggen"